Igor Polishchuk – de oprichter van CAtuned in Sacramento, Californië – kent zijn weg in een BMW, vooral een E30.
Cafgestemd hebben Bimmers nu al tien jaar meegenomen naar de SEMA Show, maar deze gestroomlijnde, zilverkleurige M3 is misschien wel hun beste build tot nu toe.
Als je deze populaire Beierse tuner nog niet goed kent, is de auto waar we naar gaan kijken een hoogtepunt van de filosofie van CATuned, die het best rechtstreeks in hun eigen woorden kan worden uitgedrukt: “CAtuned heeft meer gedaan dan een oude traditie verfijnen: we zijn een nieuwe begonnen. Geleid door een internationale flair, combineren we unieke stylingtechnieken van over de hele wereld om een interessante rit te creëren.”
Dit is precies wat Igor en het team opnieuw hebben gedaan met hun BMW M3 uit 1989, die ook een beetje coole geschiedenis heeft.
Dit E30 M3-chassis werd eerder gebouwd door Dinan met een Sport Evolution-motor, die niet alleen profiteerde van een hele reeks BMW M-divisie-upgrades, maar ook werd uitgestanst om 2,5 liter te verplaatsen. Deze motoren waren oorspronkelijk bestemd voor gebruik in de M3 Evolution III-modellen, die duidelijk werden gebruikt om te racen met 600 homologatie-exemplaren die voor de weg werden geproduceerd.
Er zijn dus in de eerste plaats niet veel van deze motoren gebouwd en er zijn er nog steeds minder. Het vermogen van deze S14 met ultraspecificaties was 238 pk, wat neerkomt op een toename van 40 pk ten opzichte van de standaard E30 M3-motor. Dit lijkt vandaag misschien niet indrukwekkend, maar houd er rekening mee dat dit een vermogenssprong van 20% was van hetzelfde blok. Hij was ook krachtiger dan de Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo II, maar ik dwaal af.
Degenen met een scherp oog zullen zich afvragen waarom ik het heb over een motor die deze auto niet heeft. Het Skunk2 billet magnesium kleppendeksel dient om de motor een beetje te verbergen – en je zult ook merken dat het ‘Powered by BMW’-embleem aan de achterkant blijft zitten – maar dit is geen BMW S14 inline-vier. In plaats daarvan is het een Honda K24 inline-vier, die is gestreeld om 2,6 liter te verplaatsen en tot in de puntjes is gebouwd met een natuurlijk aangezogen endurance race-specificatie.
Maar waarom zou je die legendarische Sport Evolution-motor niet gebruiken, vraag je je misschien af? Nou, precies om die reden: het is legendarisch. Aan de andere kant is de K24 licht, betrouwbaar, in staat tot grote kracht en heeft hij eindeloze aftermarket-ondersteuning. Sommige mensen zullen misschien zeggen dat het een grote is f-jij om een Honda-motor in een M3 te stoppen, maar ik zou zeggen dat het een veel grotere is f-jij om een motor met homologatiespecificaties op te blazen in het streven naar hoge pk’s.
Dit is gewoon geen f-jij soort constructie, hoe dan ook, en ik waardeer het dat bijna iedereen is overgestapt van het op een controversiële manier aanpassen van auto’s om gewoon controversieel te zijn.
Wereldwijde invloed
In plaats daarvan gaan Igor en CAtuned gewoon door met wat ze al sinds 2002 doen: stijlen mixen en de ultieme ultieme rijmachines. De beslissingen hier zijn allemaal logisch voor het beoogde gebruik van de auto, en de uitvoering is perfect.
Je hebt de klassieke mengelmoes van stijlen van over de hele wereld van CAtuned volledig tentoongesteld, met meer Japanse invloeden in de vorm van de 17-inch RAYS Volk Racing TE37’s waarop hij rijdt. Dit waren eigenlijk de laatste set TE’s met E30-montage die beschikbaar waren in Noord-Amerika, en nadat plannen om de auto om te bouwen van vijfbouten naar centrale sloten mislukten, vond de Volks uiteindelijk de M3 in zekere zin. Gelukkig passen ze er goed bij, maar dat is geen verrassing – TE37’s zien er geweldig uit alles.
De rijhoogte is aangepast dankzij een set CATuned Street-schroefsets en hun polyurethaan bussen zijn toegevoegd om het oude chassis nog strakker te maken. Remmen is van meer van CAtuned afgeleide onderdelen, waaronder hun AP Racing-kit, en er is ook een Wavetrac-differentieel geïnstalleerd om het nieuwe vermogen verder te helpen beheren.
In de auto is er een terugkeer naar Duitse gevoeligheid, met een paar Scheelmann Sportline R-stoelen met pied-de-poule-inzetstukken. De achterkanten zijn op elkaar afgestemd en een M-Tech II-stuurwiel verbindt het geheel in historische stijl. Ik vind het geweldig dat de fabrieksboordcomputer behouden blijft, maar de deurpanelen van koolstofvezel herinneren je eraan dat je in een zeer serieuze machine zit.
Hoe serieus? Blader door de volledige bouwlijst hieronder en leer het zelf. Het is vrij uitgebreid, aangezien CAtuned alles op deze M3 heeft aangeraakt, wat het hoogtepunt is van twee decennia aan ervaring. Omdat ik redelijk lokaal ben in hun winkel, kan ik alleen maar hopen dat ze me snel een ritje laten maken.
Auto’s als deze zien op de SEMA Show is één ding, maar ze op de proef stellen is iets anders. En als een auto het ooit verdiende om op de proef te worden gesteld, dan is het deze wel.
Trevor Ryan
Instagram: trevornotryan
tyrphoto.com
Gefotografeerd door Mark Riccioni
Instagram: mark_scenemedia
Twitteren: markeren
mark@scene-media.com
De SEMA-show van 2022 op Speedhunters
De bouwMotor: Honda K24 2.6L, gecoate CP gesmede zuigers, Crower gesmede H-Beam drijfstangen, Crower 4340 billet 102 mm stroker krukas, ACL Race gecoate stang & hoofdlagers, Endyn CNC-gepoorte & met de hand afgewerkte race cilinderkop, Supertech race kleppen & veerset met titanium houders, aangepaste Web Cam billet-nokkenassen, ARP-kopbouten, MLS-koppakking met grote boring, nieuwe Honda OEM-timingcomponenten, Skunk2 billet-timingspanner, Honda OEM nieuwe pakkingen en afdichtingen, PracWorks koolstofspruitstuk, Injector Dynamics 1050x-injectoren, E85-brandstof, aangepaste CAtuned 3-inch roestvrijstalen uitlaat, Nuke Performance olieopvangbak, Vibrant Performance fittingen en leidingen, TF-motorwisselsteunen, CAtuned aluminium radiator, CAtuned koelmiddelslangen, CAtuned radiatorbevestiging, Spal elektrische ventilator, CAtuned ventilatorsteunen, CAtuned siliconen koelslangen, motorkabelboom op maat, Link motormanagementsysteem, magnesium kleppendeksel
Aandrijflijn: ZF transmissie met 5 versnellingen, Wavetrac sperdifferentieel, STIM Technologies billet differentieeldeksel
Vering/remmen: CAtuned Street schroefsets, CAtuned poly subframe bussen, CAtuned poly sleeparm bussen, ST stabilisatorstangen, CAtuned AP Racing race remset voorzijde, CAtuned roestvrijstalen remleidingen, Chase Bays rembekrachtiger delete & dubbele hoofdremcilinder
Wielen/Banden: STRALEN Volk Racing TE37 17-inch gesmede velgen, Toyo Proxes R888R banden
Buitenkant: CAtuned carbon splitter vooraan, CAtuned splitter achteraan, CAtuned windsplits, CAtuned DTM-stijl spiegels, CAtuned DTM carbon spoiler & aangepaste rubberen spoiler onder de kin, CAtuned Hella koplampen en inlaat, CAtuned custom achterlichten, Euro grills
Interieur: Auto Power-rolkooi, Scheelmann USA Sportline R-stoelen met bijpassende achterbekleding, CAtuned carbon deurpanelen, CAtuned carbon luidsprekerplank, BMW Mtech2 suède stuurwiel, op maat gemaakte CAtuned meters, CAtuned B-stijlbekleding