De BMW 1600 was een evolutie van de Neue Klasse serie, die halverwege de jaren zestig een vernieuwde styling kreeg van Georg Bertram en Manfred Rennen in eigen huis bij BMW.
Het nieuwe ontwerp zou korter en goedkoper zijn dan de sedans waarop het was gebaseerd en zou gedurende de hele productierun van de 02-serie worden verkocht. Deze eenvoudigere, lichtere auto’s kregen in de loop van de tijd iets grotere M10-vier-in-lijn-motoren, waarmee ze in 1973 van de aanvankelijke 1.573 cc naar een 1.990 cc-turbomotor in hun krachtigste specificatie evolueerden.
Dit is echter geen Turbo uit 2002. De auto waarmee ik een paar weekenden geleden reed – eigendom van mijn vriend Darius – is uitgerust met de standaard 2,0-liter molen in combinatie met een handgeschakelde vierversnellingsbak.
Het is een erg trage auto volgens de huidige normen, en zelfs in 1974, toen dit exemplaar nieuw werd verkocht, was 99 pk niet echt veel om over naar huis te schrijven.
Er zijn ook geen echte wijzigingen aangebracht; de auto heeft nog steeds zijn enkele Weber-carburateur uit de fabriek, redelijk onondersteunende kuipstoelen, zachte standaardveren, kleine 13-inch wielen en banden met dikke zijwanden. Het enige dat Darius buiten het routineonderhoud heeft gedaan, is het installeren van polyurethaan ophangingsbussen.
Toch was rondrijden in deze oude machine zoveel leuker dan ik me had voorgesteld.
Simpel gezegd, BMW-chassis zijn goed, zelfs degenen die 50 jaar geleden zijn ontworpen. Nu, in 2022 – temidden van de diepe zee van waanzinnig aangepaste auto’s, uit de hand gelopen wachttijden voor kwaliteitsonderdelen, aandachtzoekende sociale media-builds en torenhoge prijzen voor oldtimers – is dit je vriendelijke herinnering dat minder soms meer is. Het bezit van een klassieke auto hoeft uw portemonnee niet kapot te maken, en er is zoveel plezier te vinden in een eenvoudige auto als een standaard BMW 02.
De ophanging is conform en gebruiksvriendelijk, het open differentieel zorgt ervoor dat je geen dure fout kunt maken in een onbekende auto – hoewel een limited-slip-eenheid leuk zou zijn – en de motor reageerde verrassend snel rond de 4.000 tpm. Als je met de ramen naar beneden in de cabine rondschuift, heb je het gevoel dat je veel sneller gaat dan je in werkelijkheid bent.
Toch was de zachte auto ongelooflijk comfortabel toen hij snel over de golvende oppervlakken op de smalle weggetjes en bochtige snelwegen van Californië reed.
Het is een klassieke auto waarmee je kunt leven, een auto waarin je boodschappen kunt doen, een auto waarmee je een roadtrip kunt maken en een auto waarmee je ‘s nachts kunt starten om wat stoom af te blazen op je favoriete weg.
Darius heeft precies dit gedaan tijdens zijn tijd met de auto, maar met zijn eerste baby op komst is het tijd voor de 2002 om verder te gaan. “Ik kan gewoon niet die vader zijn met vier projectauto’s en een pasgeboren kind.”
Niet dat de 2002 een project is, maar je snapt het wel. Darius is een verantwoordelijke man, en als ik ook maar een haar minder verantwoordelijk was dan ik, dan zou de 2002 al van mij zijn. Ach ja, in plaats daarvan gaat het maar door Neem een aanhangwagen mee spoedig.
Godspeed, klein 2002.
Trevor Ryan
Instagram: trevornotryan
tyrphoto.com