Hoe het grootste probleem van de 2e generatie 4Runner op te lossen

De Toyota 4Runner van de tweede generatie is een van mijn favoriete trucks. Het eenvoudige, utilitaire ontwerp gaat gepaard met kogelvrije betrouwbaarheid en hoogwaardige materialen die tientallen jaren meegaan.

Daarom heb ik een paar jaar geleden voor mezelf een Hilux-pick-up – of Toyota Truck zoals het hier in de VS creatief werd genoemd – opgepikt. Het zijn geweldige voertuigen, maar een flagrante tekortkoming is hun extreme gebrek aan vermogen. Als ik steile hellingen oprijd, merk ik dat ik soms in de derde versnelling bedolven ben; ze zijn echt zo laf.

Scott Kanemura heeft een redelijke oplossing voor dit probleem, die hij heeft geïmplementeerd op zijn ‘5150Lux’ 4Runner: 1.200 pk.

In V6-specificatie zou deze truck nieuw 150 pk hebben geproduceerd, en de versie met vier knallers nog minder. Om het vermogen van een voertuig met een volledige orde van grootte te vermenigvuldigen, is natuurlijk veel meer nodig dan alleen een simpele motorwissel. Scott zegt dat in wezen alleen de carrosserie van de Toyota overblijft, met een volledig chromoly buisframe dat de nieuwe chassisbelastingen op zich neemt.

DSC03640

De energiecentrale ligt voor de hand en is ook gezinsvriendelijk. De 2JZ-GTE is volledig gebouwd en afgetakt tot 3,4 liter en heeft een prachtig gefabriceerde uitlaat die eindigt in het spatbord aan de passagierszijde. Hij heeft zelfs een geluiddemper, maar iets zegt me dat hij nog steeds een stuk luider zal zijn dan de originele motor van de truck. Ik vind het geweldig dat iemand zo ver is gegaan met een chassis als dit, wat de ingenieurs van Toyota zich nooit hadden kunnen voorstellen toen deze carrosseriestijl eind jaren tachtig oorspronkelijk werd ontworpen.

DSC03647

Dan zijn er de wielen – 3-delige Volk Racing Gr.C’s, die de RAYS-fabriek verlieten in 17 × 7-inch maat, hoogstwaarschijnlijk eind jaren ’80 / begin jaren ’90, dus periodecorrect voor de truck. In het bezit van Scott zijn ze opgevoerd tot 18-inch en dat zijn ze nu ook veel breder aan de achterkant. Hoe passen deze, vraag je je misschien af? Daar komen we zo op terug.

DSC03637

Een ander cool exterieurdetail is de 3D-geprinte luchtinlaat die in de grille is geïntegreerd, waardoor de turbocompressor koele, frisse lucht kan aanzuigen. Het aantal onderdelen gemaakt van additieve materialen leek exponentieel te zijn toegenomen op de SEMA Show van dit jaar, en ik verwacht dat deze trend zich voortzet.

DSC03649

Binnenin is een set op maat gemaakte kuipstoelen met vaste rugleuning geïnstalleerd, samen met een composiet dashboard en een gepolijste aluminium console met een ratelschakelaar. De stoelen hebben minimale vulling en ik heb het gevoel dat ik doodsbang ben om er met hoge snelheid in geparkeerd te worden. Er zit echter een Alpine-stereo in het dashboard, dus het lijkt erop dat Scott nog steeds kan jammen tijdens zijn volgende boodschappenrun.

DSC03650

Als je dacht dat de voorkant van de cabine barebones was, is de achterkant volledig gestript en voorzien van buizen om plaats te bieden aan de verbrede wielen en het serieus vlezige rubber. Een van de dingen die ik echt leuk vind aan deze build, is dat het er hier nog steeds mooi uitziet. Er zijn panelen van geborsteld aluminium, een beetje koolstofvezelafwerking en de kooi is esthetisch. Vaak zullen sleepauto’s – en zelfs showauto’s – nalaten details zoals deze echt af te werken, terwijl Scott’s truck de hele tijd opzettelijk aanvoelt.

DSC03633

Verder valt op dat de truck een stoffen kap heeft, à la Volkswagen Bus. Het beste van alles was dat het even duurde voordat ik me realiseerde dat deze JZ 4Runner pal naast een ultra-parelmoer McLaren P1 geparkeerd stond. Op de SEMA Show pakken gebouwen zoals die van Scott de kroon.

DSC03635

Als bouwer heeft Scott een lange weg afgelegd sinds zijn Hilux uit 1972 die Keith Charvonia in een Speedhunters-schijnwerper uit 2015 liet zien.

Ik weet niet zeker wat er na een truck als deze komt, maar hopelijk zijn er genoeg hogesnelheidspassages in de toekomst van Scott voordat hij verder gaat met een ander project.

Trevor Ryan
Instagram: trevornotryan
tyrphoto.com

Gefotografeerd door Mark Riccioni
Instagram: mark_scenemedia
Twitteren: markeren
mark@scene-media.com

ZIE JE GEDACHTEN

      Leave a reply

      Autoschaderuesink.nl
      Logo
      Compare items
      • Total (0)
      Compare
      0
      Shopping cart