Sociale media behoren tot de dodelijkste tijdmoordenaars. De op een na grootste rivaal zouden die ‘het duurt maar een seconde’ banen zijn waar we aan beginnen, wetende dat ze er verdomd zeker van zullen zijn veel langer dan een seconde.
Meestal ben ik er trots op dat ik de meeste argumenten op sociale media kan omzeilen. Als ik iets zie dat ik niet leuk vind, blijf ik scrollen, of beter nog, ik leg mijn telefoon neer en ga verder met wat ik eigenlijk zou moeten doen. Ik heb echter mijn trigger-onderwerpen en ongeveer een maand geleden zei een vriend van mij iets dat ik gewoon niet kon laten staan: ‘Wagons zijn de slechtste vorm van elk voertuig’.
Ik probeerde hem af te schrijven als gewoon weer een gekke inwoner van Florida, maar schokkend genoeg ondertekenden verschillende mensen van over de hele wereld deze godslastering met digitaal naar boven wijzende duimen en geanimeerde harten. Erger nog, ze voegden ook hun eigen heiligschennende opmerkingen over wagons toe.
Nadat ik bijna tien jaar geleden dagelijkse chauffeurs met koffers had afgezworen, zat deze hele denkwijze me niet lekker. Zijn wagens het ergst? Onmogelijk.
In termen van bruikbaarheid zie ik niet in hoe wagons niet de ideale combinatie van functie en vorm zijn. Met een wagen kun je je cake hebben, opeten, en draag de tafel waarop je hebt gegeten. En dit alles zonder dat je noodzakelijkerwijs hoog boven de grond rijdt in een vrachtwagen, of een van de vele SUV-blobs die momenteel over de wegen zwerven.
OK, misschien ben ik een beetje hard tegenover SUV’s, gezien het feit dat we net een vrij nette hadden. Maar het mooie van Speedhunters als een collectief van auteurs is dat we meningen kunnen presenteren voor en tegen bijna elk auto-onderwerp.
Dus, om de vraag te beantwoorden die Rick in zijn recente artikel stelde, is mijn mening over moderne SUV-aanbiedingen dat zolang wagons bestaan, ze overbodig zullen blijven.
Meer is meer
Wij Noord-Amerikanen zijn maar al te goed in het verzamelen van grote voorwerpen. Hobby’s vereisen stokken, knuppels en pads. Banen vereisen gereedschap, koffers, displays en kledingwissels. Kinderen? Nou, kinderen hebben al het bovenstaande en meer nodig. Als je op zoek bent naar een voertuig dat veel plezier kan beleven en doelgericht is, dan is een wagen moeilijk te verslaan. Vraag het maar aan Paddy; hij koos voor een wagen in plaats van een luik, simpelweg omdat hij meer ruimte nodig had. Als alles volgens plan verloopt, zal ik op een dag zijn voorbeeld volgen.
De rest van de Speedhunters? Ik kan alleen maar aannemen dat ze uiteindelijk ook allemaal het kofferbakloze licht zullen zien.
Coole wagens zijn verre van een nieuw concept. Volvo 850’s zijn legendarisch – vooral in BTCC-uitvoering – en General Motors heeft opmerkelijke voorbeelden in zowel hun huidige als oude catalogi, waaronder de formidabele Cadillac CTS-V. BMW heeft ook wat zwaargewichten in hun nieuwe modelkoker, terwijl de E30 Touring en 540is opmerkelijke klassiekers zijn.
Momenteel zijn misschien wel de best uitziende wagens op de weg die geproduceerd door Audi. Dat omvat de feature van de dag, een Audi C8 RS6 Avant.
Vanuit de fabriek is deze wagen voorzien van een twin-turbo 4.0L V8 die net geen 600 pk en 600 ft-lb koppel neerzet. De RS6 Avant is absoluut niet traag en ziet er geweldig goed uit dankzij een sportieve daklijn en een onaangenaam rijhoogte.
CSF: Coole Stationwagons voor altijd
Ravi Dolwani is geen onbekende in het cool, cooler maken, zowel letterlijk als figuurlijk. Als eigenaar van CSF-radiatorenkrijgt elke auto die hij bezit ten minste een paar CSF-producten geïnstalleerd naast de nieuwste en beste van andere tuninghuizen.
Dit project is meer van hetzelfde, maar Ravi benaderde het met een zekere mate van terughoudendheid, aangezien zijn familie onlangs in omvang groeide met de toevoeging van zijn eerstgeboren zoon. Dus met die overweging is Ravi erin geslaagd om deze auto redelijk genoeg aan te passen om bruikbaar te blijven voor familieboodschappen, maar toch boeiend genoeg om niet misplaatst te lijken op de SEMA Show, waar hij eerder deze maand werd tentoongesteld.
Ravi begon met een stellaire kleur. Goodwood Green Pearl brengt de agressieve lijnen van het ontwerp van de RS6 op een elegante manier naar voren. Buiten een spoiler op de deklip zijn alle visuele modificaties van de C8 aanwezig vanaf de gordellijn naar beneden. De voorbumperschort van koolstofvezel, de uitbreidingen aan de zijkant en de diffusor aan de achterkant zijn allemaal de zorg van Urban Automotive.
Audi-liefhebbers in de VS zullen zeker de koplampen en achterlichten hebben opgemerkt, beide oh zo begeerlijke Euro-spec-items.
De dynamische ophanging van Audi ziet een hoogteaanpassing dankzij een verlagingsmodule van CETE. Ravi geeft toe dat het een beetje voelt “boot” soms vanwege zijn formaat, maar het vermogen onder de motorkap en vierwielaandrijving maken het ietwat bezadigde rijgevoel goed in vergelijking met zijn BMW M5. Om de kloof tussen deze auto en zijn M5 te overbruggen, heeft hij ook ABT-stabilisatorstangen voor en achter toegevoegd.
Slechts een paar jaar geleden zouden 22-inch wielen nooit in een praktische context zijn genoemd, maar in dit geval de twee-tweeën zien er goed uit voor de royale 196,7-inch lange wagen.
De bronzen wielen zijn Titan 7 TC-5-modellen in 22×10-inch rondom. Ze zijn +10 offset vierkant, maar Ravi heeft 3 mm afstandhouders aan de voorkant en 5 mm afstandhouders aan de achterkant toegevoegd om ze slechts een haartje naar voren te brengen. Michelin levert de 285/30R22 Pilot Sport 4S-banden.
In klassieke VAG-eigenaar OEM+ mode zijn modificaties in de cockpit nogal subtiel. Alles wat in leer kan worden gewikkeld, is en wat niet kan, is gehuld in Alcantara.
De aandacht voor detail is aanwezig tot aan de veiligheidsgordels van het RS Design-pakket die passen bij de stiksels in de stoelen, het dashboard, de deurpanelen en het afgeplatte stuurwiel. Dat laatste is een ander Euro-spec-item dat Ravi heeft toegevoegd, net als de Alcantara-hemelbekleding en bekerhouderafdekking.
De details stoppen daar echter niet.
Hoewel de pianozwarte middenconsole in de fabriek wordt gemonteerd, zijn de bijpassende plafondhandgrepen voor en achter dat niet; dit zijn Audi OEM-items uit de S8. En hoe vaak ik ook de spot drijf met SUV’s, de Lamborghini Urus is hier doorgekomen met de hulp via schakelpaddles.
Een van de favoriete upgrades van Ravi is het radar-/laserstoorzendersysteem, dat netjes is geïntegreerd met zowel sensoren in de voor- als achterbumper en de hoofdbesturingseenheid/display in de cabine naast de achteruitkijkspiegel.
Artiesten moeten presteren
Ravi dook in zijn eigen onderdelenboekje onder de motorkap en monteerde de Audi met een CSF High Performance Twin Intercooler-kit. Eventuri bood een koolstofvezel motorkap en inlaatsysteem voor de auto aan, en Akrapovič leverde de roestvrijstalen onder- en verbindingspijpen samen met het titanium uitlaatsysteem.
Met een VF Engineering-tune in het spel presteert de RS6 beter dan hij eruit ziet, en hij ziet er verdomd goed uit.
Ik bedoel ook niet alleen voor een wagen. Deze auto is verbazingwekkend en – opnieuw naar mijn mening – een veel aantrekkelijkere optie dan welke prestatie-SUV dan ook.
Ik weet dat de lijn tussen wagon en SUV kan vervagen met de juiste aanpassingen, maar ik blijf erbij dat wagons beter zijn. Dit is mijn heuvel en ik heb ervoor gekozen om erop te sterven; doe je niet mee?
Dave Thomas
Instagram: houdingisallescom
Gefotografeerd door Darrien Craven
Instagram: _crvn_