Een door Chevy Nomad geïnspireerde 800whp Volvo Amazon

In 1955 bracht Chevrolet de eerste versie van zijn Nomad uit, een ‘sportwagen’ met een 265ci V8 voorin. In 1962 introduceerde Volvo de Amazon, een stationwagen ontworpen voor gebruiksgemak en comfort, met maar liefst 75 pk uit zijn 2.0L viercilindermotor. Zowel de Nomad als Amazon deelden enkele overeenkomsten, maar ze waren natuurlijk ook vrij ver van elkaar verwijderd.

De Nomad maakte deel uit van een reeks ‘Dream Cars’ die eind jaren ’50 door Chevrolet werd geproduceerd, en zoals je snel zult zien, past het mooi bij dit verhaal.

Mijn kennis van Amerikaanse auto’s uit de jaren ’50 is uiterst beperkt, vooral als het gaat om de minder bekende modellen van tegenwoordig, zoals de Nomad. Omdat ik in Zweden woon, ben ik zeker geen onbekende in Volvo Amazon-wagens.

31

Desondanks deed ik zeker een dubbele opname toen ik deze Amazon voor het eerst zag in de paddock van Mantorp Park tijdens de Gatebil Season Finale. Het zag er wild en anders uit.

4

De twee turbobobbels, één aan elke kant van de motorkap (niet afgebeeld in dit bericht), wekten mijn nieuwsgierigheid, dus ik ging snel op zoek naar de eigenaar van de Amazon, Simo Kiviniemidie graag zijn verhaal met mij wilde delen.

9

De bouw van de Volvo-wagen kwam tot stand toen Simo’s vorige baanspeelgoed, een Ford-gasser uit 1953, zijn behoefte aan snelheid niet meer vervulde. Bij toeval stuitte hij op de Amazon uit 1969, en misschien net op tijd. Met zoveel roest in de carrosserie waren de dagen geteld. Ondanks dat deed Simo wat elke gekke Zweedse autobouwer zou doen: niet alleen redden, maar helemaal los gaan met de herbouw.

12

Simo’s visie voor de Volvo bracht veel werk met zich mee. Maar eerst en vooral stampte hij de door roest aangetaste vloer van de Amazone uit en begon hij met het ontwerpen van een op maat gemaakt buisframechassis met een SFI-gecertificeerde sleepkooi.

De achterkant van de Amazon is ingrijpend gewijzigd. Sterker nog, ik denk dat je kunt zeggen dat het zo is geweest ‘veramerikaniseerd’ want hier komt de Chevy Nomad-verbinding om de hoek kijken.

6

Simo’s droom was altijd al om een ​​Nomad te bezitten, maar om financiële redenen kwam dat plan nooit uit. Het volgende beste ding? Wijzig een Amazon naar Look als een Nomade.

De b-stijl is naar achteren verplaatst, gekanteld en verlengd; het dak is vijf centimeter ingekort om het luik te kantelen; en de c-stijl is volledig verwijderd om die langere achterruiten te krijgen. Nadat al het herstellende en aangepaste carrosseriewerk was voltooid, werd de wagen opnieuw gespoten in California White, een originele en klassieke Volvo Amazon-kleur.

32
5

De wielkasten werden ook aangepast om plaats te bieden aan de monsterlijke American Racing Torque Thrust-wielen van 18 x 9,5 inch voor en 18 x 10,5 inch achter, geschoeid met Hankook-rubber. Achter de voorwielen bevinden zich Jaguar S-type R-remklauwen gecombineerd met remschijven van 365 mm, terwijl er een Volvo 240-schijfopstelling aan de achterkant is.

14

Het aangepaste buizenwerk dat ik eerder noemde, is door het hele interieur te zien als je de deuren opent, die afkomstig waren van een 2-deurs Amazon-coupé.

17

Maar het allereerste dat uw aandacht trekt, is de op maat gemaakte en met stickers gebombardeerde transmissietunnel, die een BMW 530 6-versnellingsbak in combinatie met een Tilton-drievoudige plaatkoppeling omhult.

Ondanks dat het interieur is gespecificeerd voor racen, zijn er nog steeds originele Volvo-items te vinden tussen de aftermarket-onderdelen, waaronder de radio en snelheidsmeter die tot 180 km / u gaat. Ik kan me voorstellen dat de naald recht uit de zijkant van het dashboard probeert te komen wanneer de auto tot het uiterste wordt geduwd. Gelukkig is er een digitale tablet die rechtstreeks uit het MaxxECU-motormanagementsysteem leest om betrouwbare gegevens te leveren.

20

Het interieur wordt afgewerkt met een Grant-racestuur, een op maat gemaakte pedaalset, Mlimits ML Pro-X-kuipstoelen in combinatie met RCI 5-punts racegordels en een getraande stalen passagiersvoetsteun.

7

Op de gebruikelijke manier van raceauto’s bevindt de brandstofcel zich aan de achterkant, waar de 4-link sleepophanging met BC Racing-schroefsets en het Ford 9-inch diff zichtbaar is.

10

In 2016 werd de Volvo aangedreven door een geblazen small block V8 van Simo’s voormalige Ford-gasser. Die motor faalde uiteindelijk, maar in plaats van te proberen iets te repareren dat niet kon worden gerepareerd, liet Simo een geheel nieuwe opstelling in de Amazon vallen.

23

Intimiderend, nietwaar? Waar je naar kijkt, is een Chevy 5.3L LM7 met ringen met tussenruimte voor een betere boost, LS7-lifters en 2.200cc-injectoren, die 800 pk naar de achterwielen duwen. Wat me aantrok, in de Gatebil-paddock, waren de dubbele Holset Super HX40-turbo’s die met 4.300 tpm op 1,3 bar (19 psi) boost gaan.

24
26

Voor deze opstelling was een unieke oplossing voor de grote intercoolerleidingen nodig, en er werden ook op maat gemaakte motorsteunen en -steunen vervaardigd om de fysieke afmetingen en het gewicht van de motor aan te kunnen.

Ook, het klinkt geweldig.

2

Simo gebruikte de Gatebil-seizoensfinale als een shakedown voor de auto, want hoewel het primaire gebruik ervan dragracen zal zijn, ziet de Volvo ook wat driftactie. Volgend jaar zal Simo zich concentreren op het verbeteren van de wegligging, maar het einddoel is om een ​​kwartmijl van 9 seconden te lopen.

8

Het was geweldig om dit ding op het goede spoor te zien tussen alle verwachte Gatebil-builds. Maar het mooiste is, het wordt alleen maar beter.

Alen Haseta
Instagram: hazetaa

ZIE JE GEDACHTEN

      Leave a reply

      Autoschaderuesink.nl
      Logo
      Compare items
      • Total (0)
      Compare
      0
      Shopping cart