Ik hou ervan om foto’s te maken in auto-evenementen waar het druk is met mensen. Het geeft alles in het kader van het leven en verbetert altijd het vertellen van verhalen.
Maar soms doet zich een kans voor om alleen op de auto’s te focussen. Het mooie stel dat de laatste aangepaste autoshow van het jaar in het Verenigd Koninkrijk organiseerde, Ultimate Stance, stelde me in staat om dat te doen door laat op zaterdagavond toegang te verlenen voordat de show officieel op zondagochtend werd geopend. Ultimate Stance staat bekend om het aantrekken van enorme menigten, dus dit was een kans die ik niet kon laten liggen.
Ultimate Stance is de zustershow van Ultimate Dubs, de opener van het Britse showseizoen, waar je in het verleden misschien al verslag van hebt gezien op Speedhunters. Met dezelfde organisatoren en dezelfde locatie is er een duidelijke kruisbestuiving tussen de twee evenementen.
De geheel originele MK1 Caddy geparkeerd in de hoofdlobby van Telford International Centre was ongelooflijk, net als de rechtsgestuurde Barn Door uit 1954. De eigenaren van de bus waren de laatsten en waren nog aan het voorbereiden voor zondag toen ik aankwam.
Toegegeven, ik heb dit jaar al veel over VW’s geschreven, dus aangezien er geen merk- of modelbeperkingen zijn voor Ultimate Stance, zullen we ons deze keer concentreren op de andere dingen.
Na het kleine Ultimate Dubs-gedeelte strekte de inkomhal zich uit met een plagerij van wat je binnen kon verwachten. Er is hier geen enkele vorm van merkdiscriminatie, maar zoals de naam al doet vermoeden, is een houding verplicht.
Afgezien van de beveiliging, zouden deze heren die wat RC-oefeningen doen de laatste mensen zijn die ik echt zou zien voor de rest van mijn tijd op de show op zaterdagavond. Vanaf nu had ik Ultimate Stance helemaal voor mezelf.
De eerste hal begroette me met een rij auto’s met voorop deze zwarte Honda Civic uit de EG-serie. De gladgemaakte ruimte was een teken van wat komen ging, aangezien ik tijdens mijn rondgang veel constructies zou vinden met de nadruk op de motorruimte. Bijna alles wat te zien was, was een volledige showauto.
Inclusief deze kleine dingen…
We weten allemaal dat de vroegste jaren van een kind een enorme invloed hebben op de rest van hun opvoeding. Ik ben blij om te zien dat de invloed van Speedhunters hier is en toekomstige autobouwers op de goede weg zet!
Ik heb in de loop der jaren allerlei wielconfiguraties gezien, maar achteraf gemonteerde McLaren 720S-wielen verwachtte ik niet snel te zien.
Als OEM minder jouw ding is, zou je in plaats daarvan een sportief Japans wiel uit één stuk kunnen waarderen. Er is een overvloed aan motorsporterfgoed in deze sector, met deze RAYS Volk Racing TE37’s als koning van het kasteel voor de meesten.
Ik denk dat mijn hoogtepunt van deze hal de volledig koolstof-Kevlar, Mazda drie-rotor-aangedreven Corvette moest zijn.
Gebouwd door Axel Pedro Hildebrand en eerder dit jaar debuteerde op het Goodwood Festival of Speed Hill Climb, is de Corvette een echte speciaal gebouwde driftauto. Ik slaagde erin hem te betrappen en ik kan gerust zeggen dat het een van de luidste auto’s is die ik ooit heb gehoord. Het schudde de grond waarop ik stond.
De ‘Vette is afgewerkt met een Garrett-turbo aan de binnenkant en Blitz 003-wielen aan de buitenkant, waardoor het een geweldig voorbeeld is van een gekke visie die tot het uiterste wordt geduwd, echt resultaat.
Ernaast geparkeerd stond de BMW E30 van Joseph Barber. Het is een heel andere koek dan de Corvette, maar hij toont in ieder geval het scala aan dingen dat te zien is in slechts een van de vier zalen van Ultimate Stance.
Er is een lange gang in de zaal waardoor je twee zalen doorsnijdt, en elk jaar is deze plek de thuisbasis van echte showkwaliteit metal. Voor 2022 wijdden de organisatoren het aan een lijn Porsches.
In mijn laatste Speedhunters-stuk – een bezoek aan Dub Club – stond er een auto op de achtergrond van mijn foto’s waar enkelen van jullie meer van wilden zien. Jouw wens is mijn bevel!
Yup, een Škoda Octavia stationwagen in HKS-livrei, gebouwd door Andy Cowley en geïnspireerd op de livreien uit de jaren 90 die te zien waren in het JTCC (Japanese Touring Car Championship). Bekijk de montage op die achterste aeroschijf.
Bonuspunten voor wie mij kan vertellen waar de wielen van deze buggy vandaan komen…
Ga nu terug naar de gangen. Ik merkte al snel dat ik naar de lowrider-sectie werd getrokken, gehost door de Tru Rydaz-groep. Een van de meer traditionele Cadillacs die te zien was, was deze Honda Civic sedan uit de EF-serie.
Dit is een gek klein ding met een niet te evenaren houding en een van de wildste verfbeurten die ik op een showauto heb gezien. Terwijl ik naar deze auto keek, werd ik een fractie van een seconde van Telford naar Zuid-Californië getransporteerd.
De algehele standaard van de auto’s in de zaal was geweldig. Een ding dat me echter opviel, waren de algemene kleuren van de auto’s die te zien waren: heldere, glanzende tinten komen voor op de meer extravagante builds. Het lijkt erop dat als mensen de kleur van hun auto veranderen, zij het met verf of een wrap, ze neigen naar de felle blauwe, gele, enz. Waar zijn alle donkere metallic auto’s gebleven?
Toen ik naar de voorkant van het hoofdpodium ging, was de belangrijkste attractie voor mij hier een Lamborghini Gallardo. De posterauto uit de kindertijd voor veel mensen van rond mijn leeftijd, deze zijn de afgelopen jaren zo goed als van de wegen verdwenen, dus het is voor mij veel belangrijker om vandaag een Gallardo te zien dan de moderne supercars. Ik denk niet dat ik ooit een zak in een zak had gezien vóór Ultimate Dubs.
Hier is een echte terugkeer naar de Britse gemodificeerde autoscene uit de jaren ’90 en begin jaren ’00. Ik word altijd vreemd aangetrokken door deze tijdcapsule-builds. Dat vind ik allemaal Maximum kracht-auto’s uit het tijdperk zijn echt heel verschillend van elkaar en vallen op op manieren die hedendaagse builds nog niet helemaal hebben doorgrond.
Er stonden een aantal geweldige auto’s in deze hallen, maar als het op persoonlijke voorkeur aankomt, is er een specifieke plek in de zaal waar je me waarschijnlijk zult vinden.
Deze plaats staat bekend als de VIP-hal, een ruimte met vloerbedekking die altijd presteert op het gebied van kwaliteit en intriges.
Er waren dit jaar twee uitblinkers in deze rubriek, de eerste was de Jaguar XJ6 van Jamie Rogers.
Ik ben een sukkel voor een groot, luxueus schip. Als je aan deze categorie auto denkt, spring je natuurlijk naar de S Klasse Mercedes-Benz of een LS Lexus. Onlangs heeft Netflix het nieuwe seizoen van De kroon, gericht op de Britse koninklijke familie, en deze Jags komen overal in elke aflevering voor. Het is gemakkelijk te vergeten dat Jags in de jaren ’80 en ’90 werden gebruikt om enkele van ‘s werelds meest spraakmakende mensen door Groot-Brittannië te vervoeren.
Ik heb zelfs op zondag even mijn camera tevoorschijn gehaald, waardoor ik enkele van de tussenmomenten in de VIP-hal heb weten vast te leggen. Zoals ik al zei, dit was de plek om me het hele weekend te vinden.
De tweede auto waarop ik me wilde concentreren, is de Ford Sierra van Michael Scullin met hydraulische vering. Nadat hij de auto vanuit Noord-Ierland had bestuurd, vertelde Michael me over de dynamiek van de Saab B204 die hij onder de motorkap heeft. Zoals je kunt zien, is hij bevestigd aan een gigantische turbo, die op dit moment behoorlijk achterblijft totdat de boost toeslaat en je met zo’n 500 pk in één keer door de achterwielen wordt geslagen. Wat een gekke opstelling.
Gelukkig was ik net klaar met het maken van foto’s in de VIP-hal toen er een bericht over het openbare aankondigingssysteem kwam: “Kunnen alle overgebleven media alsjeblieft naar de dichtstbijzijnde uitgang gaan, de zaal gaat vanavond dicht.”
Het was behoorlijk onwerkelijk om met mijn camera door talloze hallen te lopen en de kans te krijgen om de details van alle auto’s zelf te waarderen. Het zorgde ervoor dat ik de drukte van het allemaal een beetje meer ging waarderen, terwijl het me ook inzicht gaf in de auto’s waar ik normaal gesproken niet met een groep vrienden rond zou gaan kijken tijdens een drukke showdag.
Zoals altijd met mijn showreportage, laat ik jullie achter met een uitgebreid album – tot de volgende!
Michał Fidowicz
Instagram: snoepshowroom